Samensmelting bloedgroepen met het Sociaal Organogram

Eén BAM Woningbouw Amsterdam

Met het samengaan van HBG en BAM-Wilma in 2005 tot het fusieproduct BAM Woningbouw Amsterdam, bleven de oude bloedgroepen hardnekkig. Het teamgevoel ontbrak. Om de twee groepen samen te smelten tot een hecht collectief, zette de organisatie een bijzonder middel in: het Sociaal Organogram. De medewerkers werden in groepen opgedeeld op basis van gedeelde interesses, hobby’s en passies, dwars door de oude ‘bloedgroepen’ heen. Motorliefhebbers vonden elkaar in de Biker Boys, medewerkers met een voorliefde voor film en documentaires vormden de groep Discovery Channel. Zo ontstonden ook groepen als de Alleseters, de Martin Gaus Club en Bella Italia. De groepsleden gingen met elkaar op mini-event. Bij elk uitje ging een lid van Discovery Channel mee om een filmverslag te maken. De filmpjes werden gemonteerd tot een grote film en getoond tijdens een ware rodeloperpremière en iedereen kreeg de dvd mee naar huis. De BamBigBand omlijstte de avond met muziek. Het resultaat: een groep mensen met een gedeelde geschiedenis, met meer overeenkomsten en gedeelde interesses dan gedacht, waardoor ze zich nu onderdeel voelen van één BAM Woningbouw Amsterdam.

 

"Het Sociaal-Organogram heeft geresulteerd in meer belangstelling in elkaar, meer kennisuitwisseling en een versnelde integratie."

Jaap Laurent - directeur BAM Woningbouw?
 

Overzicht cases

Wil je ook met jouw mensen bouwen aan het wij- en teamgevoel?


Vertel me meer